Kalevala korun uusi tulokas

KTM Kirsi Paakkari aloitti Kalevala Korun toimitusjohtajana helmikuussa 2019. Kuukaudet ovat menneet nopeasti ja työntäyteisesti. Suomen tunnetuin korubrändi tähtää vahvaan kasvuun.

Kirsi Paakkari on omien sanojensa mukaan aina ollut korunkäyttäjä, puolisolla on ollut osuutensa tähän ja hän on omannut myös hyvän tyylitajun. Runsaista koruvalikoimistaan huolimatta, Paakkarilla ei ole ennen toimitusjohtajan pestiään ollut yhtäkään Kalevala Korua omassa korulaatikossaan. Se asia on onneksi muuttunut!

”Täytyy myöntää, että nyt on avautunut aivan uusi maailma! En oikeastaan tiennyt, miten paljon ja miten upeita koruja Kalevala Korulla on ollut kaikkien näiden vuosikymmenten aikana! Tämä auttaa ymmärtämään sitä, että vaikka Kalevala Koru on äärettömän tunnettu brändi, lähes kaikki suomalaiset tuntevat meidät, mutta liian moni ei vielä tiedä sitä kaikkea sisältöä, mitä meillä on. Se myös innostaa ja inspiroi itseäni työssäni toimitusjohtajana. Meillä on valtava potentiaali tuoda vielä vaan isommin esiin upeaa mallistoamme ja myös Kalevala Korun historiaa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.”

VAHVA HISTORIA

Kalevala Koru on Suomen parhaiten tunnettuja brändejä, mutta yrityksen historia ja syntytarina voi olla yllättävän monille tuntematon. Kirjailija, toimittaja ja opettaja Elsa Heporauta (1883–1960) sai vuonna 1935 idean, Kalevalan 100-vuotisjuhlan innoittamana, perustaa Muistomerkkitoimikunnan, jonka tarkoituksena oli pystyttää kalevalaisen naisen patsas ja voimistaa näin kalevalaista kulttuuria Suomessa. Patsaan rahoittamiseksi teetettiin koruja, jotka toteutettiin Kansallismuseon valikoimien muinaiskorumalleista.
Ensimmäinen korumallisto, jossa oli 40 korua, esiteltiin joulukuussa 1937 ja sai heti suuren suosion. Toiminta laajeni varainkeruuhankkeesta menestyksekkääksi koruyritykseksi. Kalevala korun omistaa Kalevalaisten Naisten Liitto ry, joka on valtakunnallinen sitoutumaton kulttuuri- ja perinnejärjestö. Yrityksen arvot ovat edelleen vankat; yhteiskuntavastuuta
yritys toteuttaa toimimalla ja valmistamalla kaikki korut Suomessa.

KORUT JOKAPÄIVÄISEEN KÄYTTÖÖN

Kirsi Paakkari kertoo tyylinsä korunkäyttäjänä olleen aiemmin hillitympi,
vaikka käytössä ovat olleet laadukkaiden kultakorujen lisäksi myös puku- ja asustekorut.

”Kalevala Korun aikana olen rohkaistunut ja käytän nykyisin näyttäviä kokonaisuuksia. Saatan laittaa päälleni vaikkapa hämäläiset juhlakäädyt neuleen kanssa. Pidän ennakkoluulottomasta materiaalien yhdistelemisestä ja yhdistelen asioita tavalla, joka ei olisi tullut mieleen aiemmin. Koen tehtäväkseni myös edustaa korujen kanssa. Tuntuu hienolta, kun minulle on sanottu Vau! Voiko noinkin tehdä!”

Paakkarin mielestä korut tuovat iloa kantajalleen myös arkikäytössä. Hän toivoo, että naiset löytäisivät korut jokapäiväisinä asusteina, eikä vain suurena juhlapäivänä käyttöön otettavina.

”Se on vähän vanhanaikainen ajattelumalli; kuin äidin Myrna kahvikupit, jotka otettiin vieraille käyttöön vain juhlapäivänä. Me Kalevala Korulla haluamme viestiä, että meidän korut ovat tehty käytettäväksi, niitä voi tarvittaessa huoltaa ja ne kestävät äidiltä tyttärille.”

LAADUKASTA KORUMUOTOILUA

Paakkari luettelee hyvän korumuotoilun edellytyksiä, vaikka huomauttaakin, että ei ole muotoilun ammattilainen vaan edustaa enemmän kuluttajan näkökulmaa.

”Korun pitää tuntua hyvältä päällä, se ei saa olla liian vaikea. Jos koko ajan joudut miettimään ja korjaamaan sen asentoa, niin koru ei ole hyvä. Itse pidän myös, että korussa on joku juju, joka poikkeaa valtavirrasta. Vaikkapa tämä syksyn 2019 uutuustuote, Juslin & Maunulan rannekoru. Se ei ole ihan perinteinen rannekoru, sen juju on aaltomainen, hieman epäsymmetrinen
ja graafinenkin muoto. Innostuin tästä heti! Vaikka tämä rannekoru on iso, niin se ei häiritse liikkumista, vaan on tyylikäs, mukava ja näyttävä.

GLOBALISAATIO HYÖDYKSI

Paakkari on työskennellyt aikaisemmin yrityksissä, joissa liiketoiminta on keskittynyt palveluihin ja niiden kehittämiseen. Kalevala Korulla hän syventyi uuteen toimialaan. Hän kävi työskentelemässä yrityksen tehtaalla jokaisessa prosessin vaiheessa ja myymässä myymälässä, tutustui työntekijöihin ja sai kokonaiskäsityksen toiminnasta. Bisneslainalaisuudet ovat kuitenkin samat, on toimiala mikä tahansa. Kalevala Korulla on vahva kasvun strategia ja tavoite. Se haluaa kasvaa sekä Suomessa että kansainvälisillä markkinoilla.
”Viimeksi olin matkailualalla, siellä verkkokauppa ja globalisaatio iski jo parikymmentä vuotta sitten. Korualalla on mielestäni viimeistään nyt aika toimia ja miettiä, millä tavalla pärjäämme kovassa kilpailussa. Meidän pieni maamme Suomi ei ole riittävä tällä toimialalla, joka on pieni jo itsessään. Globaali kilpailu on täällä, ja se on iso juttu. Joudumme toisaalta
puolustamaan omaa kotimarkkinaamme, mutta meillä on myös valtava mahdollisuus lähteä mihin vaan.”

KIINNOSTAVA TARINA

Kalevala Korun ei tarvitse anteeksipyydellen lähteä maailmalle. Voisi melkein sanoa, että aika on Kalevala Korun puolella, se pitää vaan osata hyödyntää. Yrityksen arvoihin ja käytännön ratkaisuihin vaikuttavat,
ja ovat vaikuttaneet jo 30-luvulta lähtien vastuullisuus, suomalainen työ ja
lähituotanto.

”Tiedämme, kuka meidän korumme tekee. Tiedämme takuuvarmasti, että korujen valmistuksessa ei ole käytetty esimerkiksi lapsityövoimaa. Toki mekin hankimme raaka-aineet maailmalta ja meidän täytyykin vahvasti valvoa, että käyttämämme materiaalit ovat vastuullisesti tuotettua. Mutta korutuotanto on ja pysyy Suomessa, se on omistajankin ehdoton edellytys.”

Lisäksi Kalevala Korulla sekä jokaisella korulla on oma kiinnostava tarina.

”Moni yritys joutuu keksimään oman tarinansa, jotta se myisi tuotteitaan paremmin. Meidän yrityksellämme on valtavan hieno tarina mistä ammentaa, ja haluammekin hyödyntää sitä markkinoinnissa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.”

Vinkkinä voi kertoa, että Kalevala Korun syntytarina tulee esille tulevana
kesällä Puumalassa, jossa Sahalahdessa syntyneen yrityksen perustajan, Elsa Heporaudan elämästä toteutetaan esitys kesäteatteriin. Elsa Heporautaa näyttelee Tiia Louste.

KOULUTUKSEN HAASTEET

Korualan ja korumuotoilun koulutus on ollut rajussa muutoksen tilassa viime vuodet. Pelätään, että koulutuksesta säästäminen laskee osaamisen tasoa tai esim. korumuotoilun opiskelu häviää Suomesta kokonaan. Paakkarin mukaan koulutus on aina lähtökohta uudistumiselle ja uuden kehittämiselle. Tilanne on kuitenkin sama kaikilla pienillä toimialoilla, joissa globalisaatio vaatii tekemään muutoksia. Paakkari tunnistaa tilanteen haasteellisuuden ja miettii voisiko koulutusasioita miettiä yli maan rajojen. Pohjoismaat ja Baltian maat ovat lähellä, koulutusta voisi kehittää yhteistyönä niin, että oikeanlainen osaaminen säilyy.

TERVEISET KULUTTAJALLE

Kirsi Paakkari lähettää terveisiä kuluttajille ja toivoo rohkeutta korujen käyttämiseen.

”Koru on asuste. Ei laiteta koruja rasiaan odottamaan, vaan otetaan ne aktiiviseen käyttöön. Lisäksi koru on viesti. Esimerkiksi vastuullisuuden pitäisi ulottua valintoihin, minkälaisia ostoksia korukaupassa tehdään. On helppoa ostaa halpakoruja vaateliikkeistä, mutta onko se se viesti, minkä haluat oikeasti välittää. Valitsemalla Kalevala Korun tai ylipäätään Suomessa tehdyn korun, otat kantaa myös suomalaisen työn, osaamisen ja vastuullisuuden puolesta.”

Teksti ja kuvat: Julia Weckman