Ajankohtaiset

Vuoden Koru 2021

Vuoden Koru 2021

kilpailu, Korut
Susanna ja Tobias Feuerbacherin suunnittelema Viilu Jewelryn Tuohi Hopea valittiin Vuoden koruksi 2021. Karkkilalaisten Susanna ja Tobias Feuerbacherin Viilu Jewelry -korumerkin tuohesta ja hopeasta valmistettu Tuohi Hopea-korusarja nousi yleisön suosikiksi. Tuohi Hopea valittiin äänestyksessä Vuoden koruksi 2021. Vuoden koru -valinta julkaistiin suorassa lähetyksessä sunnuntaina 7.3.2021. Äänestyksessä toiselle sijalle sijoittui Silja Riihola, jonka Elämän tie -korujen geometrisessa muodossa on vaikutteita mustikan lehdistä ja kristillisyydestä. Kolmas sija meni Hanna Korhosen 4C-koruille, jotka tuovat erilaiset timantinhionnat näkyväksi näyttävissä hopeakoruissa. Vuoden Koru -valinta nostaa esiin suomalaista korumuotoilua ja -osaamista Vuoden koru -kilpailussa etsitään Suomessa valmistettua korusarjaa, joka puhuttelee taidokkaalla muotokielellään ja tekee säväyksen tunnistettavalla, omanlaisella, muotoilullaan. Kilpailussa koruja katsotaan kultaseppäkulttuurin silmin.  Nyt kolmatta kertaa järjestettävän Vuoden koru -kilpailun ehdokastöitä haettiin avoimella haulla. Ehdokkaiden joukosta finalistit valitsi esiraati. Kilpailun tavoitteena on lisätä tietoisuutta kotimaisen korutarjonnan…
Read More
Maryam Razavi

Maryam Razavi

Haastattelu, Korut
Muodin moniosaaja on sirojen korujen ystävä, mutta on heikkona bling blingiin. Maryam Razavi on pitkän kansainvälisen uran luonut malli, joka on sittemmin työskennellyt myös stylistinä ja juontajana, suunnitellut laukkuja, muutaman korunkin ja mm. ohjannut musiikkivideoita. Hän kutsuu itseään muodin sekatyöläiseksi. ”Olen ollut tosi onnekas. Jos joku asia on kiinnostanut, niin olen päässyt sitä tekemään, mutta se johtuu siitä, että olen itse uskaltanut puhua ääneen kiinnostuksen kohteista ja unelmista, ja ollut valmis tekemään niiden asioiden eteen töitä.” Maryam toivoisi, että kotimainen korumuotoilu olisi paremmin esillä somessa. KANSAINVÄLISIIN TÖIHIN Yksi unelmien täyttymys toteutui nuorena, kun Maryam pääsi opiskelemaan taidekonservointia Evtekiin Vantaalle. Taiteen ja käsityön arvostus on ollut luontevaa jo kotona ja rakkaus taidehistoriaa kohtaan on vahva. Opiskelun aikana Maryam kuitenkin huomasi, että konservoinnin edellyttämissä tekniikoissa pysyminen tuotti vaikeuksia ja hänen teki mieli…
Read More
Klassikko: Patek Philippen Nautilus – todellinen klassikko

Klassikko: Patek Philippen Nautilus – todellinen klassikko

Kellot
Kellomaailman himoituimpia klassikoita on eittämättä Patek Philippen Nautilus. Se esiteltiin ensimmäisen kerran 1976. Kellon yhteydessä tavataan mainita poikkeuksellisesti myös sen suunnittelijan nimi. Hän on Gérald Genta (1931–2011), yksi sveitsiläisen kellosdesignin suurista nimistä. Kahdeksankulmaisella kellotaululla varustettu Nautilus lanseerattiin keskellä kelloteollisuuden kriisiä, kun patterikäyttöiset, edulliset ja tarkat kvartsikellot alkoivat 1970-luvulta alkaen syrjäyttää perinteiset mekaaniset kellot. Nautilus halusi olla elegantti, sporttinen ja moderni vaihtoehto laatutietoisille asiakkaille. Lanseeraus onnistui ja Nautilus-kokoelmasta tuli Patek Philippen uuden tulemisen veturi. Kiinnostus perinteiseen merkkiin jaksoi kantaa ylitse ajan, joka koitui monen muun perinteikkään sveitsiläisen kellomerkin kohtaloksi. Nautilus löytyy edelleen Patekin tarjonnasta. Arvokellon ystävällä on valittavissa kolmisenkymmentä eri mallia. Kelloja on sekä miehille että naisille, kellokuoren saa teräksisenä, ruusu- ja valkokultaisena, kuten myös timanttiupotuksilla. Nautilusten rannekkeet ovat metallia, mutta myös muutama nahkarannekkeellinen malli ja teräs-kultamalli löytyy. Perus Nautiluksessa on…
Read More
Rohkeasti uudelle alalle

Rohkeasti uudelle alalle

gemmologia, Jalokivet, Koulutus
Gemmologiaharrastus muuttui mahdollisuudeksi tehdä työtä asiantuntijana. Gemmologit ovat puolueettomia asiantuntijoita, jotka selvittävät jalokiven aitouden ja arvon sekä parhaimmassa tapauksessa alkuperän. Gemmologian asiantuntijaa tarvitaan jalokivitiedon oikeellisuuden välittäjänä kuluttajille.Kimmo Karvonen kouluttautui aikuisiällä uuteen ammattiin, hän valmistui juuri diplomigemmologiksi. Vuosi 2020 toi eteen monen näköisiä haasteita, valmistuminen on tuonut iloa ja onnistumisen tunteita 47-vuotiaalle Karvoselle. KOKISTA GEMMOLOGIKSI Karvonen on työskennellyt 26 vuotta kokkina ja keittiömestarina monessa ravintolassa ja toiminut yksityisyrittäjänä 7 vuotta. Ravitsemusalalla kauan toimineena Karvonen on kehittänyt lahjojaan ihmistuntijana, eikä haasteellisetkaan asiakkaat tuota pahaa mieltä. 2-vuotiaan tyttären isänä ja myös terveyssyistä hän koki kuitenkin halua vaihtaa alaa. ”Olin pitkään haaveillut ammatinvaihdosta, koska keittiötyö on hyvin kuluttavaa fyysisesti ja henkisesti. Ruokaravintoloissa työ on pitkälti kaksivuorotyötä. Tartuin mahdollisuuteen alkaa opiskella uutta alaa, koska kivet ja mineraalit kiinnostivat ja kukapa meistä ei haluaisi tehdä harrastuksesta…
Read More
Vuoden Kultaseppä 2021, Olli Johan Lindroos

Vuoden Kultaseppä 2021, Olli Johan Lindroos

Korut, Uutisia
Suomen Kultaseppien Liitto ry on valinnut vuoden 2021 vuoden kultasepäksi kultaseppä Olli Johan Lindroosin, s.1980. Suomen Kultaseppien Liitto ry. on vuodesta 1987 alkaen nimennyt Vuoden Kultasepän. Vuoden Kultasepäksi nimetään henkilö, joka tunnetaan etevänä kulta- tai hopeaseppänä ja on työskennellyt alalla vähintään viisi vuotta tai jolla on muita erityisiä ansioita kultasepänalalla. Olli Johan Lindroos on 33. Suomen Kultaseppien Liiton myöntämän, vuoden kultasepän tittelin saanut kultaseppä. Poikkeuksellista tekee sen, että on ensimmäinen kerta, kun titteli myönnetään toisessa polvessa. Ollin isä kultaseppämestari Esko Lindroos nimettiin vuoden kultasepäksi vuonna 2006. Olli Johan Lindroos on toisen polven kultaseppä, joka on omalla määrätietoisella työllään rakentanut uuden, oman kotimaisen korubrändinsä. Matka perinteisestä tasokkaasta kultasepänliikkeestä Porissa omaan brändättyyn OJL ”flagship” liikkeeseen Helsingin ytimessä on ollut pitkä ja haastava. Selkeä tavoite, uuden teknologian hyväksikäyttö sekä valmistuksessa että markkinoinnissa yhdessä…
Read More