Maakuntakierros: Norin Kello ja Kulta Oulussa

Maria Nori sekä Norin Kello ja Kulta Oulussa keväällä 2019.

Kellosepänliike Norin Kello ja Kulta perustettiin 1.3.1948 Ouluun, Tuiran kaupunginosaan Valtatielle kelloseppä Mikko Norin toimesta. Sodan jälkeisinä vuosina työ painottui korjaustöihin, uusia tavaroita ei ollut juuri tarjolla. Mikko Norin vaimo Aune Nori siirtyi tarjoilijan työstä myyjättäreksi miehensä pyynnöstä pian yrityksen perustamisen jälkeen. Kellosepän töistä kun ei meinannut tulla mitään, sillä asiakkaiden kanssa piti ”raatata” eli oululaisittain jutella niitä näitä. Myyjätär Aunen palvellessa asiakkaita vapautui kellosepälle aikaa korjaustöiden tekoon.

Norin Kello ja Kulta siirtyi 1960-luvulla Tuirassa Valtatieltä Merikoskenkadulle ja on toiminut siinä siitä lähtien. Mikko ja Aune Norin tytär Riitta tuli liikkeeseen töihin kirjoitettuaan ylioppilaaksi. Myös kellosepän oppipoikana aloittanut Mikon ja Aunen kummipoika Rainer Leskinen palkattiin vakituiseksi kellosepäksi. Mikko Norin kuoltua vuonna 1971 Aune ja tytär Riitta jatkoivat yrityksen pyörittämistä. Rainer Leskinen jatkoi yrityksen kelloseppänä aina eläkeikäänsä saakka.

Nykyään toiminnasta vastaa Riitan ja Rainerin tytär Maria. Työntekijöitä yrityksessä on tällä hetkellä kaksi. Maria Nori kertoo kasvaneensa liikkeen takahuoneessa 2-viikkoisesta vauvasta asti ja on nähnyt liike-elämää 1980-luvulta tähän päivään. Erikoisempiakin asiakkaita palveltiin auliisti. Eräänkin morsiusparin isoisä oli 1980-90 luvun tienoilla päättänyt antaa hääparille lahjaksi aidon saksalaisen lattiakellon. Kellon valittuaan asiakkaalta tiedusteltiin, miten kello kuljetettaisiin lahjansaajille. Asiakas oli ilmoittanut, että lattiakello köytetään hänen pienen autonsa katolle. Kelloseppä Rainerin avustettua kellon kiinnittämisessä köysillä auton katolle, onnellinen isoisä lähti toimittamaan häälahjaansa nuorelleparille.

Maria Nori ja Norin perheyrityksen nuorin edustaja Voitto palvelevat asiakkaita Tuirassa.

Maria Norin mukaan parasta yrittäjyydessä on asiakkaiden palveleminen ja
tyytyväiset asiakkaat. Nykyään ostetaan enemmän hopeakoruja ja rannekellotkin ovat tulleet takaisin muotiin muutamien vuosien hiljaiselon jälkeen. Moni ostaa herätyskellon nukuttuaan pommiin kännykän jätettyä herättämättä. Pöytähopeat eivät ole enää niin suuressa suosiossa kuin 90-luvulla. Nykyisin asiakkaat ovat myös yhä valveutuneempia kuluttajia ja hakevat enenevissä määrin kotimaisia tuotteita. Haasteellisuutta työhön
tuo kaupan alan muutoksissa mukana pysyminen, perinteisen palvelevan kellosepänliikkeen nykyaikaistaminen ja nettikauppojen aiheuttama kilpailu. Tuotevalikoima on runsas aina lahjatavaroista ja kristalleista, kulta- ja hopeakoruihin.
”Painotamme kotimaisia tuotteita ja valmistajia korujen ja pöytähopeiden saralla. Kellovalikoimaamme kuuluvat niin patteri- kuin vedettävät seinäkellot, käkikellot, lattiakellot, pöytä- ja herätyskellot, taskukellot
sekä suuri valikoima rannekelloja.”
Kivijalkaliikkeiden tulevaisuuteen Maria Nori haluaa uskoa:
”Asiakkaita ilolla palveleva pieni erikoisliike pitää pintansa isojen nettiliikkeiden keskellä. Kivijalkaliikkeiden ammattitaitoista palvelua ei voi ostaa netistä, kellon patterit, remmit ja tapit vaihtuvat meillä odottaessa. Auttavaisella ja ystävällisellä palvelulla asiakkaamme ovat käyneet meillä sukupolvesta toiseen.”

Teksti ja kuvat: Julia Weckman. Juttu julkaistu toukokuussa 2019 ilmestyneessä Kello & Kulta -lehdessä.