OZ Jewel

Tyylikkäitä designkoruja toteuttava kultasepänyritys tunnetaan korkealaatuisesta muotoilusta ja käsityön ammattitaidosta.

Oz Jewel on vuonna 1997 perustettu helsinkiläinen kultasepänliike ja paja Unioninkatu 15:ssa.
Koruista ja toiminnasta vastaavat muotoilija, kultaseppä Tiina Arkko ja muotoilija, hopeaseppä Vesa Nilsson.

LAHDESTA MAAILMALLE

Vesa Nilsson kertoo ajautuneensa taidekouluvuoden ja Vihdin käsi-ja taideteollisuusoppilaitoksen jälkeen opiskelemaan korualaa, Tiina Arkko koki oivalluksen nähtyään ylioppilaskirjoitusten jälkeen Björn Weckströmin näyttelyn Retretissä. Se avasi korun tekemisen mahdollisuuksia ja innosti hakemaan Lahden Muotoiluinstituuttiin. Tiina ja Vesa opiskelivat Lahdessa samalla vuosikurssilla. Valmistumisensa jälkeen vuonna 1991 he lähtivät töihin Georg Jensenille Kööpenhaminaan Tanskaan. Molemmille Tanskan kokemukset olivat vaikuttavia ja he toivatkin tanskalaista korupajakulttuuria Suomeen. Kotiinpaluun ajoitus oli kuitenkin kaikkea muuta kuin mieltä ylentävä.

”Palasimme Tanskasta Suomeen juuri pahimpaan lama-aikaan, se oli aikamoinen shokki! Tuntui, että valot oli sammutettu. Liiketilatkin olivat tyhjinä. Vähän kuin nyt koronan aikaan, mutta silloin se tuntui hurjalta kontrastilta Kööpenhaminaan verrattuna.”

Vesa Nilsson ja Tiina Arkko, Oz Jewel

YHTEISÖLLINEN ALKU

Lamasta huolimatta pariskunta jäi Suomeen kehittämään uutta sisältöä helsinkiläisen korumuotoilun kentälle. Vuonna 1995 perustettiin yhdistyspohjainen korugalleria, jossa oli vaihtuvia korunäyttelyitä. Näyttelyiden välillä tilassa myytiin itse suunniteltuja ja valmistettuja koruja. Tässä vaiheessa mukana olivat myös mm. Hannu ja Eero Taskinen, jotka sittemmin perustivat Union Design ateljeepajan. Muutaman vuoden jälkeen Tiina ja Vesa keskittyivät rakentamaan omaa Oz Jewel yritystään, jona se tänäkin päivänä tunnetaan. Ozin toiminnan ohessa sekä Tiina että Vesa ovat suunnitelleet myös Kalevala Korulle. Tiinalle myönnettiin vuonna 2007 Vuoden kultaseppä tunnustus. Vesa on muotoillut korutuotteiden lisäksi myös muita esineitä sekä toiminut muotoilun opettajana.

Näyttävän Bond rannekorun materiaalina on 925 hopea. Design Tiina Arkko. Tiinalle myönnettiin Vuoden kultaseppä tunnustus vuonna 2007.

PELKISTETTY MUOTOKIELI

”Asiakkaat sanovat meille, että korumuotoilumme ja tyylimme on tunnistettavaa. Emme varsinaisesti tee mallistoja, ajattelemme hieman laajemmin. Korujamme voi käyttää ristiin ja sekaisin.”

Varsinkin alkuaikoina 90-luvulla Tiinan ja Vesan muotokieli erottui muusta kotimaisesta koruvalikoimasta modernina ja raikkaana. Materiaalien käyttö herätti kuitenkin myös ihmetystä. Monikaan ei silloin toteuttanut muotoiluun panostavia hopeakoruja, jotka olivat Tanskassa tutumpia. Siellä korut olivat myös selkeämmin yhteydessä pukeutumiseen.

”Meille kyllä myös sanottiin, ettei esimerkiksi kultakoruja ja hopeakoruja saisi käyttää samaan aikaan. Ihan hassuja sääntöjä! Suomessa myös ajatellaan käytännönläheisesti, että kun se yksi koru sitten ostetaan, se on koko ajan käytössä.”

Pikkupisarasormukset Design Vesa Nilsson. Ylimpänä: 14 K keltakulta ja pinkki safiiri. Keskellä: 950 platina ja timantti.
Alimpana 14 K keltakulta ja musta ruusuhiontainen timantti.

VASTUULLISUUS

Vastuullisuus on ollut osa Oz Jewelin ideologiaa alusta alkaen. Tänä päivänä vastuullisuudesta puhuminen on trendikästä, ja hyvä niin. Vesalle Ja Tiinalle on itsestäänselvyys, että käytettävät materiaalit ovat kierrätettyjä ja hankitaan luotettavista lähteistä ja asiallisista olosuhteista.

”Tämähän on yksi vanhimpia kierrätysaloja. Joillekin myös käsityöläisyys on yllätys. Kun tuotantoja on siirtynyt kaukomaihin, voi olla erikoista, että me oikeasti teemme nämä korut tässä”, Vesa sanoo. ”Varsinkin nuorempi polvi on ihmeissään, että korut toteutetaan käsin.”

MATERIAALIEN MYSTIIKKA

Suurin osa Oz:n koruista toteutetaan tilauksesta ja isoin asiakaskunta on vihkisormusasiakkaat, mutta koruja tilataan myös muihin tarkoituksiin. Materiaaleina käytetään jalometalleja sekä laadukkaita korukiviä ja timantteja. Tiina pitää isompien hopeakorujen tekemisestä sekä keltakullasta. Häntä miellyttää erityisesti korukivien pyöröhiontaiset muodot. Vesalle kivistä mieluisin on timantti.

”Timantti on työstämisenkin kannalta ykkönen, ei tarvitse varoa ja niihin on oppinut rakastumaan. Etenkin luonnontimantit kiehtovat; ne ovat olleet täällä ennen kuin maapallolla on ollut elämää. Ylipäätään kaikki materiaali, mitä käytämme, sehän on ihan mystiikkaa! Ne ovat syntyneet jostain avaruuspölystä maailman synnyn yhteydessä. Tulee välillä sellaisia fiiliksiä, että ollaan aika perustavanlaatuisen asian äärellä, eikä siitä halua luopua. Aidot materiaalit ovat meille jutun juoni.”

Vesa Nilssonin Opus sormukset: 18 K keltakulta ja värilliset kivet ja timantit (karneoli, sitriini, rubiini, turmaliini, granaatti), 18 K keltakulta ja mustat onyksit ja timantit, platina 950 ja timantit. Design Vesa Nilsson. Opus valittiin Vuoden kaunein sormus 2019 kilpailun finalistiksi.

KORUMUOTOILIJAN TYÖ

Työnjako on vuosien varrella hioutunut luontevasti niin, että Tiina vastaa erityisesti asiakaskohtaamisista ja tilaustöiden tekemisestä. Vesa käyttää 3D-mallinnusta ja toteuttaa suurimman osan kihla- ja vihkisormuksista. Pitkäjänteinen ja menestyksekäs työ kertoo intohimosta korumuotoiluun.

”Kun on löytänyt sen oman alansa, niin sitä on pakko tehdä. Se on kuin sairaus. Prosessointi on jatkuvaa”, kertoo Vesa. ”Parasta työssä on korun toteuttaminen alusta loppuun. Olen aika malttamaton. Huonekalun muotoilussa voi kestää kolme vuotta ennen tuotantoa, arkkitehdinkin työ on niin pitkällistä; musiikkitalon suunnittelija odotti 20 vuotta! Palkitsevinta on, kun korun saa toteuttaa ideasta valmiiksi koruksi.”

Tiina lisää itselleen tärkeän elementin; asiakkaat.

”Myös se, että asiakkaalta saa palautteen heti, on hienoa. Joskus asiakas on purskahtanut itkuun, kun koru on ylittänyt odotukset. Se on ollut paras palaute.”


Teksti: Julia Weckman Kuvat: Torbjörn Gröndal, Irene Sema, Vesa Nilsson ja Julia Weckman

Juttu on julkaistu alunperin toukokuun 2021 Kello & Kulta -lehdessä.

Play, Pisara,Ines -korut, kuva: Studio Parkkonen