Tunnustus myönnettiin Lindrooseille jo toisessa polvessa. Ollin isä ja oppi-isä kultaseppämestari Esko Lindroosille Vuoden Kultasepän tunnustus myönnettiin vuonna 2006. Tänä vuonna tunnustus jaettiin 33:nnen kerran.
Vuoden kultaseppä Olli Lindroos on aktiivisella otteella ottanut isänsä Esko Lindroosin perustaman perheyrityksen johdon käsiinsä ja lähtenyt kehittämään yritystä vahvasti tähän aikaan. Porissa sijaitseva pääliike laajensi perustamalla sivuliikkeen Helsinkiin vuonna 2006.
Olli otti Helsingin liikkeen toiminnan haltuunsa ja vuonna 2009 yhteistyö Stockmannin kanssa vei liikkeen ikoniseen tavarataloon. Menestyminen Vuoden kaunein sormus -kilpailussa kahdella voitolla antoi myös nostetta. Ollin timanttisormukset Lumi ja Kide saivat kisan myötä mukavasti näkyvyyttä ja sen seurauksena syntyi brändi OJL. Vuonna 2017 Stockmannilla sijaitseva liike muutti nimensä Lindroosista uuden brändin mukaan OJL:ksi.
”Ajattelin, että jos sormukseni valittiin toistamiseen Vuoden kauneimmaksi Suomessa, niin parempi antaa tälle myötätuulen saaneelle korubrändille yrityksemme päivittäisissä askareissa enemmän huomiota. Korumallistomme heijastavat sen sukupolven tunnetta, jolloin ne luotiin. Sormusten hallitut mittasuhteet sekä laadukas ja huolellinen valmistus takaavat asiakkaalle upean käyttökokemuksen ja käyttömukavuuden.”
PERINTÖKORUJA
Korujen takana on vahva filosofia. Kaikki lähtee tarinasta ja ihmisestä tarinan takana. Tilaustöiden kohdalla Olli kohtaa asiakkaan ja kuuntelee heidän tarinaansa ja korutarpeensa.
”Minun ammattitaitoni punnitaan sitten siinä vaiheessa, kun toteutan kuulemani ja kokemani laadukkaaksi ja kauniiksi koruksi, josta voi muodostua alkuperäistä tarinaa kertova sukupolvelta toiselle siirtyvä perintö. Suurin palkinto, mitä tässä työssä voi saada, on nähdä asiakkaan tyytyväinen ilme ja ilon kyyneleet, kun valmis koru paljastuu korurasiasta. Silloin tiedän tehneeni jotain ainutlaatuista.”
DIGITALISAATION HYÖDYT
”Koen tärkeäksi seurata aikaa ja hyödyntää käytössä olevaa teknologiaa”, Olli kertoo.
Korusuunnittelu tapahtuu 3D teknologiaa hyväksikäyttäen ja muitakin mielenkiintoisia sovelluksia on otettu käyttöön.
”Uusimpana tarjoamme asiakkaillemme mahdollisuuden seurata tilaamansa korun syntyä videon välityksellä suoraan kultasepän työpöydältä. Olemme myös panostaneet visuaalisuuteen. Porin liikkeeseen on juuri valmistunut iso remontti, johon on uudistettu tyylikäs ateljeeverstas lasiseinän taakse asiakkaiden nähtäville. Usein kuluttaja ei ajattele, mitä kaikkea tuotteen takana piilee. Nähdään upea koru tiskissä, mutta ei tulla ajatelleeksi, minkälaisen prosessin kautta se on syntynyt ja mikä on vaikkapa siinä olevan jalokiven tarina. Tällä uudistuksella, jolla tuomme työprosessin näkyviin, pääsemme esittelemään kultaseppien ja kaivertajien työtä konkreettisella tavalla. Se nostaa tuotteiden arvostusta, kun asiakkaat pääsevät konkreettisesti näkemään, mikä työ ja taito koruihin on laitettu.”
LISÄÄ NÄKYVYYTTÄ
Myös Helsingin päässä suunnitellaan muutoksia ja uudistusta. Stockmannin tavaratalossa sijaitseva OJL aloitti toimintansa seitsemännessä kerroksessa. Se on muuttanut tavaratalon ensimmäiseen kerrokseen, missä koruosastot ovat perinteisesti sijainneet.
”Siirtyminen talon sisällä uuteen paikkaan Espan kulmaan tuo kaivattua näyteikkunatilaa ja lisää näkyvyyttä tuotteillemme myös ikkunaostoksilla oleville ohikulkijoille.”
”Vuoden Kultasepän titteli oli minulle erittäin iloinen yllätys, joka toi lisämotivaatiota ja vahvistusta siihen, että teemme oikeita asioita ja mennään oikeaan suuntaan.”
Teksti: Henrik Kihlman Kuvat: OJL, Mikael Pettersson
Juttu on julkaistu toukokuun 2021 Kello & Kulta -lehdessä.