Uusi LG-leima

Leima auttaa tunnistamisessa eritoten jälkimarkkinoilla.

Laboratoriokasvatetut timantit (LG) valtaavat markkinoita kovalla vauhdilla. Kun myyjä toimii vastuullisesti, korut ja kivet ovat asiallisesti ja sääntöjen mukaisesti merkittyjä ja ostokuiteista löytyy kuluttajalle asianmukainen informaatio tuotteesta, niin asia on hyvin hallussa ja kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.

LG-TIMANTTIEN TUNNISTAMINEN JÄLKIMARKKINOILLA ON ONGELMA

Jos merkinnät käytetyistä kivistä (LG tai timantti) sen sijaan ovat puutteellisia, syntyy riski siitä, että jälkimarkkinoilla kiven tunnistaminen
ei enää onnistu. Tämä johtuu siitä, että Suomessa – kentällä ja liikkeissä – ei yksinkertaisesti ole vielä riittävästi luotettavia tunnistuslaitteita LG timanteille. Tämä taas johtaa tilanteeseen, missä korut vaihtavat omistajaa tietämättä varmuudella, onko korussa oleva kivi luonnontimantti vai LG. Koska hintataso näiden välillä on merkittävä, asia ei ole merkityksetön ja riski ikävistä sekaannuksista ja sen myötä myös haastavista vastuuasioista on ilmeinen.

Me ammattilaiset olemme hyvin selvillä LG timanttien ja luonnontimanttien eroista, mutta kuluttajalle asia ei välttämättä ole yhtä selvä. Markkinoinnissa vallitsee melkoinen villi länsi ja kuluttajalle tarjotaan aktiivisesti mielikuvaa eettisyydestä ja ekologisuudesta, jolle ei välttämättä löydy EU kuluttajasuojalain vaatimaa riippumattoman tahon tutkittua pohjaa. Juuri siksi jälkimarkkinoilla voi tulla yllätyksenä se, että kiven arvo eivätkä arvot vastaakaan annettua mielikuvaa. Asialla on pitkällä tähtäimellä vaikutus kuluttajan luottamukseen alaamme.

MERKITSEMÄLLÄ SELKEYTTÄ

Virheellisiä arvioita välttääksemme ja niiden mukanaan tuomia ongelmia estääksemme Suomen Kultaseppien Liitto on rekisteröinyt uuden LG-leiman, jonka tarkoituksena on selkeällä merkinnällä osoittaa, että kyseisessä korussa on käytetty laboratoriokasvatettua timanttia. Merkitsemällä tuotteen LG leimalla ei tulevaisuudessa synny tulkinnanvaraa siitä, onko tuotteessa oleva kivi luonnon- vai laboratoriokasvatettu timantti. Näin valmistaja voi myös turvata oman selustansa, mikäli tuote joskus tulevaisuudessa myydään jälkimarkkinoilla ja timantin alkuperästä syntyy epäselvyyttä ja mahdollista jälkipuintia.

Uudesta LG-leimasta toivomme valmistajille käyttökelpoista työkalua, jolla helpotetaan kivien tunnistusta etenkin jälkimarkkinoilla ja
vältetään mainetta haittaavia väärinkäsityksiä. Leima on otettu hyvin vastaan ja on käytössä jo useilla valmistajilla.

Toivomme, että me Suomessa voisimme olla edelläkävijöitä vastuullisuudessa ja näin turvata asiakastyytyväisyyttä alati muuttuvilla
markkinoilla myös laboratorikasvatettujen timanttien suhteen.

Leima on tilattavissa Suomen Kultaseppien Liiton toimistolta toimisto@kultaseppienliitto.fi .

Teksti ja kuva: Henrik Kihlman