KOLUMNI: Ole voittaja, älä vain selviytyjä

Matti Airaksisen kolumni

Ole voittaja, älä vain selviytyjä

Sitä sanotaan, että alamme elää suuressa muutoksessa. Mutta niin se on aina ollut. Selviytyjiä ovat olleet ne, jotka ovat hyväksyneet muutoksen ja mukautuneet. Voittajia ovat olleet ne, jotka ovat nähneet muutoksessa mahdollisuuden ja ovat investoineet siihen.

Investoinnit nähdään liian usein koneina tai tavarana, joka näkyvät taseessa. Tosiasia on kuitenkin se, että yritykseninfralla ja vaihto-omaisuudella ei ole arvoa, jos se ei tuo rahaa. Tärkein investointikohde on henkilöstö. Jos heidän osaamiseensa ei panosteta, tavara ei liiku, eivätkä asiakkaat saa haluttua palvelua. Tämä näivettää yrityksen kuin yrityksen.

Itse olen sanonut, että menestyjiä alallamme ovat yritykset, joilla on digitaaliset valmiudet kunnossa. Ne, jotka eivät ole tähän vielä reagoineet, ovat pahasti myöhässä. Sen on Covid-19 -pandemia osoittanut. Yritykset, jotka ovat panostaneet verkkokauppaan ovat pystyneet palvelemaan asiakkaitaan ja hankkimaan uusia.

Ydin ei ole verkkokauppa itsessään, vaan miten sen käyttöönottaminen on muuttanut yrityksen toimintatapoja ja henkilöstön osaamista. Tämä osaaminen edesauttaa nykyisen pandemian yli ja siitä eteenpäin. Sillä kyky uuden oppimiseen on elämisen ehto.

Onneksi yritykset voivat palvella digitaalisesti ilman verkkokauppaa. Olen saanut erinomaista digitaalista palvelua perinteisestä kelloliikkeestä, jonka valikoimista bongasin Facebookissa kellon, josta olin kiinnostunut. Lähetin kellosta chat-viestin, jonka jälkeen kauppias otti yhteyttä ja esitteli WhatsApp-videolla miltä kello näyttää ranteessa. Tarjouksen sain heti perään viestinä, johon vastasin harkinnan jälkeen myönteisesti. Seuraavaksi sain sähköpostiini laskun, jonka maksettuani sain Posti applikaatiooni seurantakoodin.
Digitaalisuus on asenne. Ole siis voittaja, älä selviytyjä.


Matti Airaksinen on noin 150 000 lukijaa kuukausittain tavoittavan Tyyliniekka-verkkolehden perustajayrittäjä ja päätoimittaja. Matilla on monipuolinen tausta B2B- ja B2C -myynnin sekä markkinoinnin
kehittäjänä. Matti on myös Kello & Kulta -lehden tuore kolumnisti.

Henkilökuva: Tommi Puuska.